Sådan skriver du et blogindlæg i WordPress

WordPress startede oprindeligt som et blogprogram men er i dag blevet til ét af verdens mest benyttede systemer til at bygge hjemmesider i. Blogfunktionen er dog fortsat essentiel i WordPress og kan bruges til rigtig mange ting.

I denne artikel vil vi dog fokusere på, at fortælle dig, hvordan du kommer i gang med at skrive blogindlæg i WordPress.

Indhold

Indlæg i WordPress

Artikler, nyheder eller blogindlæg? Uanset hvad du vælger at kalde det, så er funktionen den sammen i WordPress. Her skal du nemlig vælge ”Indlæg” ude i menuen i venstre side:

Hvis du kører musen hen over menupunktet kan du navigere til nogle af undermenuerne inden for ”Indlæg”.

For at oprette et nyt indlæg, skal du klikke på ”Tilføj nyt”:

Nu vil du blive sendt ind på et helt nyt, tomt blogindlæg, som er klar til at blive skrevet. Afhængig af, hvilket tema du bruger, kan dit skærmbillede godt se lidt anderledes ud, men vi har valgt at vise det som WordPress standard i det der hedder deres Gutenberg editor:

Giv dit blogindlæg en overskrift

Det første felt du møder, er overskriften. Her skriver du det ind, som skal være titlen på dit indlæg, din nyhed eller din artikel.

Din overskrift vil også som udgangspunkt blive din URL-adresse. Det vil sige, at dit hvis din titel er ”Dette er min overskrift”, så bliver din url som udgangspunkt følgende: www.ditdomæne.dk/dette-er-min-overskrift.

Dette kan du dog ændre ved at finde feltet ”Permanent link” ude i menuen til højre:

Her skriver du blog den URL, du ønsker. Dog skal du undlade at bruge æ, ø og å. Din URL kan heller ikke indeholde mellemrum, men dét sørger WordPress for automatisk at ændre på ved at indsætte en bindestreg.

Skriv brødtekst til dit blogindlæg

Det næste du skal gøre at er skrive teksten, som du ønsker, skal være i dit blogindlæg. Du kan enten skrive teksten ind direkte i WordPress eller du kan kopiere teksten ind fra et Word-dokument, en mail eller et andet program.

Klik blot på feltet under overskriften og begyndt at skrive.

Formatér teksten i dit blogindlæg

Når du skriver din tekst, kan du også vælge at formatere teksten, ved blog at klikke på teksten (eller markere den) og vælge én af følgende:

Afsnit: Skift bloktype eller stil

Dette bruges til at ændre den bloktype du bruger lige nu. Det betyder, at du i stedet for en tekstboks, kan vælge at ændre den til en punktopstilling.

Ændre tekstjusteringen

Her kan du vælge om du din tekst skal være venstrestillet, højrestillet eller centreret. Som udgangspunkt vil teksten altid være venstrestillet, ligesom du kender det fra Word og andre programmer.

Fed og kursiv

Disse to kender du også fra Word og de bruges til at fremhæve områder i din tekst. Du kan også bruge genvejstaster for at aktivere dem, men du skal dog bruge de engelske genvejstaster:

  • Ctrl + B (eller Cmd + B for Mac) = Slå fed tekst til eller fra.
  • Ctrl + I (eller Cmf + I for Mac) = Slå kursiv tekst til eller fra.

Denne funktion bruges til at indsætte et link – den gennemgår vi længere ned i dette indlæg.

Viser flere blokværktøjer

Hvis du klikker på den lille pil, ved siden af linkikonet, får du en række andre værktøjer, som du kan bruge:

Fremhævet

Denne funktion bruges til at give teksten en anden farve eller give teksten en baggrundsfarve. Du kan vælge mellem de farver du har defineret i dit tema eller vælge at angive en farvekode, som du ønsker at bruge.

Gennemstreget

Denne funktion laver en gennemstregning/overstregning af din tekst.

Hævet tekst

Denne funktion laver hævet tekst, typisk hvis du skal lave en matematisk formel eller du f.eks. skal skrive m2.

Indlejret kode

Denne funktion kan du bruge, hvis du skal indsætte et stykke kode i din tekst, uden at den eksekverer koden. Hvis du f.eks. er udvikler eller programmør og vil vise et givent stykke html-kode.

Inline billede

Denne funktion kan du bruge hvis du gerne vil have et billede ind i teksten. Vi anbefaler dog, at du bruger billedblokken til at indsætte billeder (se længere ned i dette indlæg)

Sænket skrift

Ligesom med hævet skrift, kan du bruge denne funktion til formler, som f.eks. H2O.

Tastatur input

Dette er også en måde at vise kode på. F.eks. når man skal beskrive genvejstaster:

CTRL + C = kopier
CTRL + V = indsæt

Det forudsætter dog, at du har styr på noget styling i din CSS-fil, for at den viser fine knapper ligesom i dette indlæg.

Links er godt i et blogindlæg, for det kan bl.a. være med til at sende dine besøgende over på andre blogindlæg.

F.eks. har vi skrevet et blogindlæg om ”WordPress cookie plugins på dansk”, som vi synes du skal læse. Som du kan se, har vi linket til det pågældende blogindlæg.

Dét har vi gjort ved at markere den tekst, som vi gerne vil gøre til et link og klikke på det lille link-ikon:

Her kan du enten vælge at indsætte et link manuelt (f.eks. til en anden side end din egen hjemmeside) eller du kan begynde at skrive titlen på dét du gerne vil linke til og så får du vist en række af interne sider, som du kan linke til.

Interne links er ikke kun godt for dine besøgende – Google elsker dem også!

Indsæt et billede i dit blogindlæg

Billeder er ofte noget man gerne vil have indsat i sit blogindlæg, for at visualisere det emne man skriver om. Og hvis du bruger WordPress’ billedblok i stedet for at indsætte det som et inline-billede, får du mange flere muligheder.

For at indsætte et billede i dit blogindlæg, skal du vælge denne blok, ved at klikke på det lille plus, du ser i din editor:

Nu får du følgende muligheder:

  • Upload – find et billede, som er gemt på din computer
  • Mediebibliotek – brug et billede, som du allerede har i dit mediebibliotek
  • Indsæt fra ULR – bruges, hvis du vil indsætte et billede som ligger på en anden hjemmeside. Bemærk dog, at hvis det oprindelige billede slettes på den eksisterende placering, vil dig billede også blive slettet.

Når du har valgt dit billede kan du vælge, hvordan du vil have det placeret:

  • None – billedet bliver hvor det er
  • Venstrestil
  • Centrer
  • Højrestil
  • Bred bredde – billedet vil fylde hele tekstkolonnen
  • Fuld bredde – billedet vil fylde hele bredden på skærmen

Du har også mange andre muligheder for at arbejde med dit billede. I den lille menu, der kommer frem når du klikker på billedet, kan du også vælge disse muligheder:

  • Indsæt link: Så bliver hele dit billede til et link, uanset hvor man klikker.
  • Beskær: Du kan beskære billedet i WordPress editoren, hvis du f.eks. ønsker at fjerne noget af billedet eller det ikke passer helt i dimensionen.
  • Tilføj tekst over billede: Her kommer der en tekstblok ind over billedet, hvor du så kan skrive en tekst, formatere den og meget andet.
  • Anvend duotone filter: Mulighed for at ændre farvesammensætningen på billedet og lægge et såkaldt overlay filter hen over billedet. Det er f.eks. smart, hvis du gerne vil gøre billedet lysere eller mørkere, for at man ser den tekst, du skriver på billedet.
  • Erstat: Hvis du blot ønsker at erstatte billedet men fastholde de øvrige indstillinger, kan du bruge denne funktion.
  • Muligheder: Denne menu giver dig en lang række af andre muligheder, når du skal arbejde med billedet i dit blogindlæg.

Indsæt en video i dit blogindlæg

Udover billeder kan du også tilføje en video til dit blogindlæg og her er der faktisk rigtig mange muligheder.

Upload en video direkte til din WordPress hjemmeside

Hvis du har en videofil liggende på din computer, kan du uploade den til dit mediebibliotek, præcis som du gør med dine billeder.

Det kan dog godt give lidt udfordringer på flere punkter:

  1. Afhængig af dit WordPress webhotel, kan der være en begrænsning på hvor store filer du kan uploade. Nogle steder er grænsen 8MB, andre steder er den 24MB og enkelte steder er der slet ikke nogen begrænsning. En videofil fylder ofte ret meget og du kan derfor opleve at du simpelthen ikke kan få lov til at uploade den.
  2. Den fylder meget på din server og hvis du har begrænset plads, kan du hurtigt løbe tør, hvis du lægger en del videofiler op på serveren
  3. Både videoer og billeder (som er uploadet direkte til mediebiblioteket) fylder meget og vil dermed sløve hastigheden på din hjemmeside. Det kan i sidste ende gøre, at din hjemmeside får problemer med at ranke på Google.

I stedet anbefaler vi én af de løsninger herunder, hvor du har din video liggende hos en anden udbyder (f.eks. Youtube).

VideoPress

VideoPress er en forholdsvis ny service fra folkene bag WordPress, Automattic. Det fungerer egentlig ligesom YouTube, hvor du har din video liggende hos VideoPress, så den ikke fylder på din egen hjemmeside.

Fordelen ved VideoPress er, at der bl.a. ikke er nogle reklamer eller andet, som forstyrrer folk. Du har også rigtig mange muligheder for at style din videoafspiller. F.eks. vælger den default en farve til ’tidslinjen’ på din video, som matcher de farver du har i din video.

Men det er ikke en gratis løsning og det koster ca. 50 kroner om måneden at have dine videoer liggende på VideoPress.

YouTube

Hvis du har din video liggende på YouTube, kan du blot indsætte linket her fra for at vise videoen på din hjemmeside.

Det er super nemt og du belaster heller ikke din server eller hastighed særligt meget, når du har dine videoer liggende der.

Fordelen er også, at videoerne bliver indekseret af Google og dermed også fundet, når folk f.eks. søger på Google efter emner, der matcher dét du har skrevet i din videobeskrivelse.

Vi vil altid anbefale at du har din video liggende på YouTube af netop ovenstående årsager.

Vimeo

Vimeo er i princippet præcis magen til YouTube-funktionen og kan bruges, hvis du har din video liggende på Vimeo.

Vælg en kategori til dit blogindlæg

Kategorier er noget af det essentielle i WordPress, da du nemt kan bruge det til at kategorisere dit indhold. På denne måde kan du f.eks. have flere kategorier på din blog.

Det kunne f.eks. være at du havde inddelt dit indhold i følgende kategorier:

  • Nyheder
  • Tips og tricks
  • Opskrifter

Alle de indlæg, der er reelle nyheder lægger du i kategorien ”Nyheder”, tips til hvordan folk gør et eller andet lægger du i kategorien ”Tips og tricks” og alle dine opskrifter lægger du i kategorien ”Opskrifter”.

Nu er alt dit indhold kategoriseret og du kan nu nemt lave én underside til hver kategori, så det hele ikke ligger i én stor ”pærevælling”.

Du finder Kategorier ude i højre side af dit blogindlæg:

Du behøver ikke at have alle dine kategorier oprettet på forhånd. Hvis du vil oprette en ny kategori, klikker du blot på ”Tilføj ny kategori”.

Se også vores WordPress Wiki, hvor du bl.a. kan få svar på ”Hvad er kategorier i WordPress”.

Brug tags til at fortælle mere om dit blogindlæg

Tags er en form for ’etiketter’ som du kan sætte på dine blogindlæg og minder lidt om de hashtags du kender fra f.eks. Instagram.

Det er små ord, som fortæller hvad den pågældende artikel handler om.

Lad os tage et eksempel:

Du laver en artikel under ”tips og tricks” om, hvordan man kan gå i skoven og finde ramsløg. Dette indlæg giver du følgende tags:

  • Skov
  • Ramsløg
  • Forår

Senere laver du så en opskrift på Ramsløgspesto. Dette indlæg giver du følgende tags:

  • Pesto
  • Ramsløg
  • Italiensk mad

Nu kan du lave en lille temaside, som handler om ”Ramsløg” ved kun at vise de indlæg, der er tagget med ”ramsløg”.

Det kunne f.eks. også være, at du valgte at inddele alle dine opskrifter i lande, såsom italiensk, fransk, dansk etc.

Det er også muligt at vise en såkaldt ”Tag Cloud”, hvor alle dine tags vises og så kan den besøgende klikke på dét tag, vedkommende synes er relevant. Tags kan også vises på det enkelte blogindlæg og dermed være en ”vejviser” til andre blogindlæg med samme tag.

Se også vores WordPress Wiki, hvor du bl.a. kan få svar på ”Hvad er tags i WordPress”.

Udvalgt billede

Inden du udgiver dit blogindlæg vil det være en god idé at give det et såkaldt ”udvalgt billede” – også kaldet ”Thumbnail” på engelsk.

Det er dét billede, som dels vil blive brugt på din blogside (der, hvor du har alle dine blogindlæg samlet) og dels vil blive brugt, når du eller andre deler blogindlægget på sociale medier.

Det gør du her:

At tilføje et ”udvalgt billede” er præcis det samme, som når du finder andre billeder til dine indlæg. Enten kan du uploade et nyt eller vælge mellem dem, du allerede har i dit mediebibliotek.

Pro-tip: hvis du vil have et andet billede på sociale medier end dét, du bruger som ”Udvalgt billede” på din blog, kan du installere Yoast SEO, som har en funktion, hvor du kan vælge et andet billede til sociale medier.

Læs mere om Yoast SEO her.

Meta titel og beskrivelse

Én ting er at skrive et blogindlæg på sin WordPress hjemmeside – en anden ting er at få nogen til at læse det. Her er Google en klar nødvendighed.

Derfor skal du sørge for, at du får indsat de såkaldte Meta Data – også kaldet Meta Title og Meta Description.

Det er ikke noget der findes standard i WordPress og du er derfor nødt til at installere et plugin. Her anbefaler vi (igen) Yoast SEO.

Når du har installeret og aktiveret dette plugin, kan du nemt oprette både titel og beskrivelse. Det vil du finde under selve teksteditoren i WordPress.

Yoast SEO vil hjælpe dig ved at fortælle om din titel eller beskrivelse er for lang eller for kort. Hvis du indtaster et ”nøglesøgeord” vil den også kunne give dig en masse andre inputs til, hvordan du kan SEO-optimere dit blogindlæg.

Mere om dét en anden dag ?

Tjek din URL inden udgivelse

Nu er du næsten klar til at udgive dit blogindlæg i WordPress. Men tjek lige at din URL er, som du gerne vil have den.

WordPress bruger nemlig din overskrift til at danne din url. Så hvis du har lavet et blogindlæg med titlen ”Ramsløgspest” vil WordPress give din URL endelsen: /ramslogspesto

Men har du i stedet givet det titlen ”Min bedste opskrift på ramsløgspesto – dén SKAL du smage!”, så vil WordPress give din URL følgende endelse: /min-bedste-opskrift-pa-ramslogspesto–den-skal-du-smage.

Her er der to uhensigtsmæssige ting, der gør sig gældende:

  1. Ramsløgspesto (som sikkert er dét du gerne vil findes på) står meget langt ’ude’ i url’en, hvilket ikke er godt for din SEO.
  2. Du har to bindestreger, fordi du også har puttet en bindestreg ind i din overskrift.

I sådanne tilfælde vil vi anbefale dig at redigere din URL under dét der hedder ”Permanent link”:

Du sletter blot den eksisterende URL og angive den, som du synes er bedre. Du behøver ikke tænke over bindestreger. WordPress erstattet automatisk dine mellemrum med bindestreger.

Nu er du klar til at udgive dit blogindlæg

Sådan! Nu har du et perfekt blogindlæg med både overskrift, brødtekst, billeder, links, kategorier, tags, udvalgt billede, en fin URL og meta data.

Så er det sådan set bare at trykke på ”Udgiv” – eller vælge at planlægge udgivelsen til en helt anden dag. Det er nemlig også muligt i WordPress.

Her skal du blot klikke på ”Øjeblikkeligt” under Status og synlighed:

Nu får du mulighed for at vælge en specifik dato i en kalender. Bemærk, at du faktisk også godt kan vælge at udgive et blogindlæg bagud i tid! F.eks. hvis du er ved at oprette en ny hjemmeside og er ved at flytte de gamle blogindlæg og nyheder ind på den nye side. Her er det meget praktisk, at man kan sætte udgivelsesdatoen til den dato indlægget oprindeligt blev udgivet:

Når du vælger at planlægge et blogindlæg til udgivelse frem i tiden, vil du også se at den blå knap i toppen skifter tekst, så den nu hedder ”Planlæg”:

Tillykke med dit blogindlæg

Nu er dit blogindlæg udgivet ? Dét skal du nok få rigtig meget glæde af. For blogindlæg i WordPress er én af de mest essentielle funktioner og den udgår aldrig! Dét tør vi godt lægge hovedet på blokken på.

Kast dig ud i oprettelsen af mange blogindlæg, for jo flere du har, jo flere besøgende får du.

God fornøjelse!

Skriv en kommentar

WordPress support - uden begrænsninger!

Kontakt os

Websitecare
Nordre Borrelyngvej 3
3770 Allinge

+45 50 30 39 33

CVR. 30747372