WordPress cookie plugin

Cookielovningen fra EU trådte i kraft helt tilbage i 2002 og er blevet ændret adskillige gange efterfølgende. I dag er det således ikke lovligt at indlæse cookies i folks browser, hvis de ikke udtrykkeligt har givet lov til det.

I denne guide forsøger vi at give dig et overblik over, hvordan du kan leve op til de gældende regler, når du har en WordPress hjemmeside og vi kommer med vores anbefalinger til cookie popup løsninger til WordPress.

Du kan også se vores gennemgang af cookie løsninger til WordPress i denne video:

Indhold

Hvad er EU’s cookielov?

Cookieloven (eller The ePrivacy Directive, som den oprindelig hedder) er et direktiv, der skal sikre, at virksomheder ikke planter uønskede cookies i din browser, uden du har givet dem lov til det.

I starten var det blot nødvendigt at informere folk om, at du brugte cookies på din hjemmeside men specielt efter indførelsen af GDPR er det ændret til at du ikke må bruge cookies, medmindre folk udtrykkeligt at givet accept til dette.

Det betyder, at når folk kommer ind på din WordPress hjemmeside (og alle andre typer hjemmesider), så skal du bede om lov til at lægge cookies i deres browsere inden du gør det.

Hvad er cookies?

Cookies er små filer, der bliver gemt i din browser, når du besøger en hjemmeside og som skal sikre, at din oplevelse efterfølgende bliver god.

Et par eksempler:

  • Når du har lagt vare i indkøbskurven, husker din browser, hvilke produkter du har i kurven. Hvis du slet ikke havde cookies, ville det ikke være muligt at forlade website og komme tilbage dagen efter, for at gennemføre din ordre.
  • Når du besøger et nyhedssite, kan du på nogle sider vælge, hvilken by du bor i, og dermed få vist lokale nyheder. Her bruges også en cookies til at huske, hvor du bor.
  • Når du besøger en hjemmeside og efterfølgende ser en annonce fra den pågældende hjemmeside, er det også cookies der bruges til at huske, at du har besøgt siden.

Man skelner i dag mellem en række forskellige cookies.

Nødvendige cookies

Dette kaldes også ”tekniske cookies” og er nødvendige for at hjemmesiden kan fungere rent teknisk. Det er f.eks. nødvendige cookies der sørger for at du kun skal taste dit brugernavn ind på en hjemmeside én gang, under dit besøg.

Tænk, hvis du loggede ind på SKAT.dk og hver gang du klikke dig ind på en ny underside, skulle du lige logge ind med NemID eller MitID igen, og igen… Så ville det ikke være nogen særlig fed oplevelse.

Det er også nødvendige cookies der bruges, når du handler ind i en webshop. Hvis ikke der var de nødvendige cookies, ville din kurv hele tiden blive sletter, når du ledte efter flere varer i den samme webshop.

Det er derfor man som udgangspunkt altid må lægge nødvendige cookies i browseren uden at spørge om lov. Du behøver faktisk heller ikke oplyse folk om, at din side bruger tekniske cookies, men det er altid god stil at gøre det. Specielt fordi du med garanti også har andet end nødvendige cookies, og så kan du lige så godt informere om disse i samme omgang.

Funktionelle cookies

Denne type cookies kaldes også for ”Personaliserede cookies” og bruges til at gøre din oplevelse på en given hjemmeside mere personlig. Det er cookies, som holder øje med hvad du laver på den pågældende hjemmeside.

De funktionelle cookies kan f.eks. bruges til at vise dig indhold og artikler, der minder om dét, du lige har kigget på. Hvis du f.eks. har kigget på et par Nike sko i en webshop, kan funktionelle/personlige cookie bruges til at vise dig andre lignende sko.

Eller hvis du har været inde på en nyhedsside for at læse om aktier, kan denne cookie bruges til at vise dig andre artikler om dette emne eller en widget med de aktuelle aktiekurser.

Hvis en virksomhed bruger funktionelle cookies, så skal man oplyse om det og man skal have brugerens accept til det. Hvis de ikke accepterer det, så må du ikke lægge denne cookie i deres browser.

Statistik cookies

Den tredje type cookie er den, der giver ejeren af en hjemmeside oplysninger om hvor mange besøgende, der er på en hjemmeside. Det er altså her man finder Google Analytics, som rigtig mange har installeret på deres WordPress hjemmeside.

Den viden man får med statistik cookies er ikke personfølsom, da man ikke vil kunne genkende personer i statistikker. Det er udelukkende informationer om, hvilke sider, der får flest besøg, hvor lang tid folk kigger på siderne og lignende oplysninger.

Det betyder også at det ikke har betydning for din privatsfære men man skal stadig gøre brugeren opmærksom på, at man har statistik cookies og man skal give accept til at man må lægge dem i brugerens browser.

Marketing cookies

Nu kommer vi til de slemme cookies, i hvert fald set med forbrugernes briller. For det er disse cookies, der gør at man ser annoncer fra virksomheder, man tidligere har besøgt. Eller at man efter et besøg på hjemmesiden for et byggemarked, ser annoncer på Facebook for andre byggemarkeder.

Det er her man ”sælger” dine oplysninger videre til virksomheder som Google og Facebook. Den information, man her får bruges altså i markedsføringen efterfølgende. Ikke kun for den pågældende hjemmeside men specielt også for andre, der benytter sig af Google eller Facebooks tjenester.

Denne type cookies skal man også informere om ligesom man skal sikre at brugeren giver sin accept til at man på benytte marketing cookies.

Hvilke cookies har du på din WordPress hjemmeside?

Der er nok ikke mange, der reelt set ved, hvilke cookies de planter i folks browsere.

Vælg en cookieløsning, der opfylder lovgivningen

I ‘gamle dage’ (altså for nogle år tilbage) var en cookieinformation noget der lå nederst på siden med teksten ”Denne hjemmeside bruger cookies” og så et eller andet link til en dødssyg og uforståelig cookieside, hvor der stod at man brugte cookies for at gøre brugeroplevelsen bedre.

Den går ikke længere! I dag skal du sikre dig, at du får accept fra brugeren, hvilket betyder at du under ingen omstændigheder må indlæse Google Analytics og Facebook Pixel cookies/scripts, før der er afgivet accept.

Der findes i dag en række forskellige plugins på WordPress Plugin Directory, der påstår at kunne hjælpe med cookies:

… for blot at nævne nogle enkelte.

Men udfordringen med disse plugins er, at de ifølge vores tests, ikke overholder lovningen. De ligger simpelthen cookies inden folk har nået at give accept:

Så selvom du installerer et plugin, som umiddelbart påstår at det kan løse opgaven, er det ingen garanti.

En anden udfordring med at bruge et plugin er, at du, som ejer af hjemmesiden, selv skal have styr på, hvilke cookies du planter. Og dét er en umulig opgave!

Vores anbefalede cookieløsninger

Når vi nu ikke kan bruge et WordPress plugin, som vi ellers er vant til at kunne, er vi nødt til at kigge på de eksterne værktøjer, der fint kan bruges sammen med din WordPress hjemmeside.

Her er de tre cookieløsninger, som vi anbefaler.

Cookie Script er vores egen favorit og også dét vi bruger til alle vores hosting- og serviceaftaler. Mest fordi det er så nemt at opsætte og det koster ganske lidt i forhold til mange af de andre løsninger.

Cookie Script er dog også lidt mindre kendt i forhold til de to andre værktøjer, som vi beskriver i dette blogindlæg, men det er ét af de værktøjer, der absolut er værd at holde øje med.

Det kan selvfølgelig alt det, der skal til for at du overholder både GDPR og ePrivacy – og det tilpasses i både farve, stil og meget mere.

Cookie Script scanner automatisk din hjemmeside for cookies og udarbejde en cookie policy, som den henviser til. Så du skal faktisk ikke gøre andet end at opsætte værktøjet.

Cookie Script er ikke dansk men det supporterer dansk sproglag, så din cookie popup bliver på dansk.

Fordele ved Cookie Script

  • Nemt at opsætte og implementere på din WordPress side
  • Gratis løsning (dog kun op til 10 sider)
  • Billig selv hvis du har en større løsning
  • Subdomæner koster ikke ekstra ved brug af samme banner
  • Automatisk scan af din side for nye cookies hver måned.
  • Dansk sproglag

Ulemper ved Cookie Script

  • Ikke et dansk produkt
  • Ingen automatisk scanning med i den gratis version

Pris: ca. 45 kroner pr. måned (for op til to domæner og op til 100 undersider på hvert domæne)

Cookiebot

Cookiebot er et dansk produkt, udviklet af Usercentrics A/S og det giver en tryghed for de fleste webshopejere. Det er også ét af de værktøjer, der var tidligt ude og har i dag en noget større kundebase end f.eks. Cookie Script.

Cookiebot får generelt stor ros for deres design og deres brugervenlighed, som gør det muligt for langt de fleste selv at opsætte løsningen.

Men prismæssigt ligger Cookiebot i den dyrere ende af skalaen, hvilket godt kan afskrække især mange mindre virksomheder, når man binder sig til et fast beløb hver måned.

Fordele ved Cookiebot

  • Dansk udviklet og dermed også danske support
  • Brugervenligt
  • Der findes en gratis version (op til 100 undersider)

Ulemper ved Cookiebot

  • Prismæssigt i den dyre ende
  • Ingen mulighed for personalisering i gratis version. Det vil sige, at du er nødsaget til at bruge et layout, som er defineret af Cookiebot.
  • Cookiebot scanner dit site hver måned, men hvis vil have højere frekvens (f.eks. her uge eller hver dag), koster det ekstra.
  • Et subdomæne tæller som nyt domæne (hvis du f.eks. har din webshop liggende på shop.mitdomæne.dk)

Pris: ca. 90 kroner pr. måned (pr. domæne op til 500 undersider)

Cookie Information er også et dansk produkt, som har været på banen i en række år og bruges i dag af mange større virksomheder.

Fordele ved Cookie Information

  • Dansk udviklet og dermed også danske support
  • Brugervenligt
  • Dagligt scan er muligt uden merbetaling
  • Mange undersider med i prisen (op til 15.000)
  • Otte forskellige designs, du kan vælge imellem

Ulemper ved Cookie Information

  • Prismæssigt i den dyre ende
  • Ingen mulighed for en gratis version

Pris: ca. 75 kroner pr. måned (pr. domæne op til 15.000 undersider)

Beregn hvilken løsning der er optimal til dig

Umiddelbart er alle tre løsninger gode og har hver især deres egne unikke fordele. Når du skal i gang med at beregne, hvilken løsning, der er den bedste for dig, så skal du i gang med lommeregneren.

For du skal nemlig forholde dig til:

  • Hvor mange domæner du har (inkl. subdomæner)
  • Hvor mange undersider du har
  • Hvor ofte du vil have scannet dit website

Prøv at lave en samlet beregning på, hvad den enkelte løsning vil koste dig og brug det, til at vurdere, hvilken løsning der passer dig bedst.

Brug Google Tag Manager til implementering af cookieløsning

Når du skal opsætte den valgte cookieløsning på din hjemmeside, kan det være nærliggende at implementere den direkte i WordPress, f.eks. med et ”Header and Footer” plugin, hvor du nemt kan lægge et script ind på hjemmesiden.

Men her oplever vi altså, at løsningen ikke virker optimalt. WordPress når simpelthen at indlæse andre scripts inden dit cookiescript bliver indlæst – og så overholder du ikke lovgivningen!

Derfor anbefaler vi, at du bruger Google Tag Manager til at holde styr på alle dine scripts. Ikke kun dit cookiescript men også dine andre trackingkoder. Hvis du har det hele liggende ét sted, er det også meget lettere at overskue hvad du har.

Fordelen ved Google Tag Manager er, at du installerer ét script i din WordPress backend og så styrer du alle dine øvrige scripts via Tag Manager.

Det vil sige, at du efterfølgende kan lægge dit cookiescript ind sammen med Google Analytics, Facebook Pixel, LinkedIn Insight Tag og alle mulig andre scripts. Her virker løsningen optimal, fordi dit cookiescript bliver indlæst korrekt og de andre scripts ikke bliver lagt ind i browseren, før man har givet accept.

Skriv en kommentar

WordPress support - uden begrænsninger!

Kontakt os

Websitecare ApS
Nordre Borrelyngvej 3
3770 Allinge

+45 53 76 04 52

CVR. 43749889