WordPress s√łgemaskineoptimering

WordPress er i dag stadig √©t af de systemer, der “out of the box” er mest s√łgemaskineoptimeret. Men der er masser af sm√• tiltag du kan g√łre, for at opn√• endnu bedre placeringer.

I denne guide til WordPress s√łgemaskineoptimering f√•r du vores tips med baggrund i vores 15 √•rs erfaring med at arbejde med b√•de WordPress og s√łgemaskiner.

Det er blevet til en pæn lang guide og nogle af tingene ved du måske allerede i forvejen. Derfor kan du med fordel benytte indholdsfortegnelsen herunder, for at hoppe ned til dét afsnit, der er mest interessant for dig.

Rigtig god forn√łjelse.

Introduktion til WordPress s√łgemaskineoptimering

Lad os lige starte med en kort introduktion til selve begrebet “s√łgemaskineoptimering.
Hvis du allerede ved det, kan du bare springe videre til n√¶ste afsnit…

Hvad er s√łgemaskineoptimering (SEO)

WordPress s√łgemaskineoptimering

S√łgemaskineoptimering (ogs√• kaldet SEO) er den proces, hvor du optimerer din hjemmeside, s√• den bliver mere synlig i s√łgeresultaterne p√• s√łgemaskiner som f.eks. Google, Bing og Yahoo. Generelt snakker man blot om Google-optimering da langt st√łrstedelen af dine kunder bruger netop denne s√łgemaskine.

Det g√łres ofte ved at optimere indholdet p√• hjemmesiden, s√• det matcher de s√łgeord, som dine kunder og brugere typisk s√łger efter p√• Google. Form√•let med s√łgemaskineoptimering er derfor at √łge m√¶ngden og kvaliteten af den trafik du f√•r p√• hjemmeside, ved at opn√• en h√łjere placering i s√łgeresultaterne p√• netop de s√łgeord, der relaterer sig til din hjemmeside.

Derudover handler s√łgemaskineoptimering ogs√• om at forbedre tekniske elementer p√• hjemmesiden, s√•som hastighed og brugervenlighed, da det ogs√• spiller ind p√• dine placeringer i s√łgeresultaterne.

S√• form√•let med s√łgemaskineoptimering er alts√• at √łge trafikken til din hjemmeside og forbedre dens synlighed og placering p√• Google.

Derfor er s√łgemaskineoptimering vigtig for din hjemmeside

Du har brugt rigtig mange kræfter på at etablere din virksomhed og ikke mindst din hjemmeside. Nu er du klar til at få kunder i biksen Рmen sådan noget sker ikke af sig selv. Du kan begynde at annoncere i avisen men det koster ret mange penge og effekten af det er minimal.

WordPress s√łgemaskineoptimering er en uvurderlig investering for enhver hjemmeside!

For det f√łrste er s√łgemaskineoptimering en meget billig strategi, da det prim√¶rt er baseret p√• organiske s√łgeresultater og ikke involverer direkte betaling til s√łgemaskinerne (eller andre) for synlighed og trafik. Det betyder alts√•, at selv virksomheder med sm√• budgetter kan konkurrere p√• lige vilk√•r med st√łrre konkurrenter og opn√• en h√łj placering i s√łgeresultaterne. For meget af det, som du skal investere i her er din egen tid.

Desuden er WordPress s√łgemaskineoptimering en langsigtet strategi, der skaber vedvarende resultater over tid. N√•r din hjemmeside er optimeret korrekt og opn√•r gode placering i s√łgeresultaterne, vil du opleve en stabil str√łm af organisk trafik (som trafikken fra s√łgemaskinerne kaldes) uden at skulle betale for klik eller visninger. Selvom det kan tage tid og kr√¶ve vedholdenhed at opn√• synlige resultater, er det v√¶rd at investere i SEO, da de resultater du opn√•r, kan v√¶re langvarige og hj√¶lpe med at opbygge et solidt fundament for din online tilstedev√¶relse.

En anden fordel ved SEO er, at det har potentialet til at generere m√•lrettet og kvalificeret trafik til din hjemmeside. N√•r du optimerer din hjemmeside til relevante s√łgeord eller s√łgefraser (flere ord sat sammen), tiltr√¶kker du brugere, der aktivt s√łger efter de produkter, tjenester eller oplysninger, som du tilbyder. Det √łger chancerne for, at de bes√łgende bliver til kunder.

Grundl√¶ggende principper for WordPress s√łgemaskineoptimering

I dette afsnit gennemg√•r vi de grundl√¶ggende principper, som du skal have styr p√• n√•r du skal i gang med s√łgemaskineoptimeringen af din WordPress side.

Har du styr på alle disse principper, kan du bare hoppe videre til det næste afsnit.

Korrekt brug af overskrifter

Brug overskrifter i WordPress for at lave s√łgemaskineoptimering

Overskrifter spiller en meget afg√łrende rolle i s√łgemaskinernes forst√•else af dit indhold.

For det f√łrste bruger s√łgemaskinerne overskrifterne til at forst√• strukturen og hierarkiet p√• dit indhold. Ved at markere dine overskrifter korrekt ved hj√¶lp af HTML-tags som H1, H2 osv., fort√¶ller du s√łgemaskinerne, hvilke dele af dit indhold der er vigtige og relevante.

H1-overskriften anses generelt for at v√¶re den mest betydningsfulde og skal derfor bruges som den prim√¶re titel p√• din side eller dit indl√¶g. H2 og efterf√łlgende overskrifter kan bruges til at organisere og strukturere indholdet yderligere. Lidt ligesom n√•r du laver en indholdsfortegnelse i et dokument.

VIGTIGT: vi oplever ofte at et WordPress tema ikke er opsat til at bruge H1-overskrifter. S√• selvom du tror at du g√łr det rigtige, sp√¶nder dit tema nogle gange ben for dig! Er du i tvivl, s√• tjekker vi gerne om dit tema bruger den korrekte H1-overskrift som sidetitel.

En velstruktureret overskriftshierarki g√łr det ogs√• lettere for b√•de s√łgemaskinerne og brugerne at l√¶se og forst√• dit indhold. N√•r dine overskrifter er klart defineret og markeret med passende st√łrrelse og typografi, kan brugerne hurtigt skimme indholdet og finde de dele, der er mest relevante for dem. Det bidrager til en bedre brugeroplevelse og √łger sandsynligheden for, at bes√łgende bliver l√¶ngere p√• dit hjemmeside (hvilket faktisk ogs√• er en faktor i s√łgemaskinernes algoritme).

Ofte er H1 overskriften visuelt st√łrre end H2 overskrifter – og H3 overskriften er igen lidt mindre end H2. Det kan derfor v√¶re fristende at bryde med hierakiet fordi en anden overskriftstype passer bedre ind i designet. Men her skal du alts√• lige v√¶re opm√¶rksom p√•, at det kan sende nogle forkerte signaler til s√łgemaskinerne.

N√•r du bruger relevante s√łgeord og n√łgleord i dine overskrifter, kan det ogs√• hj√¶lpe s√łgemaskinerne med at forst√• emnet p√• din side eller dit blogindl√¶g. Hvis dine overskrifter er klart relateret til det indhold, du tilbyder, √łger det chancerne for, at s√łgemaskinerne viser din hjemmeside i s√łgeresultaterne, n√•r folk s√łger efter det du har skrevet om.

Det er vigtigt at bem√¶rke, at overskrifterne skal bruges p√• en meningsfuld og relevant m√•de. Overdreven brug af overskrifter eller at fylde dem med s√łgeord kan virke spamagtigt og skade din synlighed. Det er derfor bedst at bruge overskrifter naturligt og organisere dit indhold logisk og struktureret.

Korrekt brug af URL-struktur

URL-struktur i WordPRess

URL-strukturen i WordPress er en anden ting, som du lige skal s√łrge for at du har styr p√• i forhold til WordPress s√łgemaskineoptimering. URL’en (webadressen) for hver side p√• din hjemmeside spiller en v√¶sentlig rolle i s√łgemaskiners forst√•else af indholdet.

En korrekt og meningsfuld url-struktur g√łr det lettere for b√•de s√łgemaskiner og brugere at forst√•, hvad en side handler om, inden de klikker p√• den. Det er derfor vigtigt at inkludere relevante s√łgeord og n√łgleord i dine URL’er, for det hj√¶lper s√łgemaskinerne med at forst√•, hvilket indhold der findes p√• siden – allerede inden de er kommet ind p√• siden. En klar og beskrivende URL kan ogs√• √łge brugernes tillid og klikrate, da de f√•r en id√© om indholdet, inden de bes√łger siden (og netop klikraten hos brugerne er en anden faktor som Google kigger p√•).

I WordPress kan du kontrollere og tilpasse din url-strukturer ved hj√¶lp af permalink-indstillingerne. Ved at g√• til “Indstillinger” -> “Permanente links” i dit kontrolpanel kan du v√¶lge mellem forskellige strukturer og tilpasse dem efter dine behov. Vi anbefaler at du v√¶lger den struktur, der hedder “Navn p√• indl√¶g” som inkluderer siden eller blogindl√¶ggets titel i url’en.

For eksempel er “www.ditwebsted.com/min-artikel-titel” en mere forst√•elig og relevansfremmende URL end “www.ditwebsted.com/?p=123“.

Det er ogs√• vigtigt at n√¶vne, at hvis du √¶ndrer dine permalink-indstillinger, vil det p√•virke dine eksisterende URL’er. Hvis din WordPress hjemmeside allerede er indekseret af s√łgemaskinerne, og du √¶ndrer din url-struktur uden at tage de n√łdvendige forholdsregler, kan det medf√łre “404 fejl” (siden findes ikke) og forringet brugeroplevelse. Derfor er det vigtigt at du implementere de korrekte omdirigeringer (301 redirects) for at sikre, at gamle URL’er stadig leder brugerne til det relevante indhold.

Et protip: Hvis du installerer det WordPress plugin, der hedder “Redirections” inden du √¶ndrer din URL-struktur, vil det hj√¶lpe dig med at lave disse 301 redirects helt automatisk – og det overv√•ger ogs√• om der skulle v√¶re 404-links p√• din side.

Intern linkstruktur

En effektiv intern linkstruktur er afg√łrende for b√•de brugeroplevelsen og s√łgemaskineoptimeringen af din WordPress hjemmeside. Intern linkstruktur henviser til m√•den, hvorp√• dine sider og blogindl√¶g er forbundet internt p√• din hjemmeside ved hj√¶lp af hyperlinks.

Lad os tage et eksempel:

Lad os sige, at du netop har skrevet et blogindl√¶g med titlen “Top 10 Rejsem√•l i 2023” og du tidligere har skrevet et blogindl√¶g med titlen “Rejsetips til at pakke let”. Her vil det v√¶re god service overfor dine bes√łgende, at du lige linker til dit gamle blogindl√¶g om rejseoppakning, for at g√łre dem opm√¶rksomme p√• dette.

For at oprette et internt link i WordPress, skal du g√łre f√łlgende:

  1. Rediger dit blogindl√¶g om “Top 10 Rejsem√•l i 2023” i WordPress-editoren.
  2. Find det relevante tekststed, hvor du √łnsker at oprette linket. Dette kan v√¶re i en s√¶tning eller i et afsnit, der henviser til emnet “pakke let”.
  3. Markér den relevante tekst med musen.
  4. Klik p√• knappen “Link” i v√¶rkt√łjslinjen i WordPress-editoren. Dette viser et pop-up-vindue til linkindstillinger.
  5. I pop-up-vinduet kan du inds√¶tte webadressen (URL’en) til det tidligere indl√¶g om “Rejsetips til at pakke let” i feltet “URL”. Du kan faktisk ogs√• bare begynde at skrive titlen p√• det gamle blogindl√¶g, som kommer det op som et forslag.
  6. Du kan (afh√¶ngig af hvilken editor du bruger) ogs√• v√¶lge at give linket en titel, som vises, n√•r brugeren holder musen over linket. Dette kan indtastes i feltet “Titel”.
  7. Klik p√• “Inds√¶t” eller “Opdater” for at tilf√łje linket til din blogpost.
  8. Husk at gemme eller opdatere din blogpost, når du er færdig med redigeringen.

Et godt eksempel p√• et internt link er, at du f.eks. her kan l√¶se mere om hvordan du skriver blogindl√¶g i WordPress ūüėČ

En veludviklet intern linkstruktur har flere fordele. F√łrst og fremmest g√łr det det nemmere for brugerne at navigere rundt p√• dit hjemmeside og finde relevant indhold. Ved at inkludere relevante interne links i dine indl√¶g og sider kan du guide brugerne til besl√¶gtede eller yderligere information, som de m√•ske finder nyttig. Dette forbedrer brugeroplevelsen og holder bes√łgende l√¶ngere p√• dit hjemmeside, hvilket igen kan √łge chancerne for konverteringer eller engagement.

For det andet hj√¶lper en god intern linkstruktur s√łgemaskinerne med at forst√• strukturen og sammenh√¶ngen mellem dine sider og indl√¶g. N√•r du opretter relevante interne links, giver du s√łgemaskinerne et signal om, hvilke sider der er vigtige og relevante. Dette kan hj√¶lpe med at forbedre indekseringen af dit indhold og √łge chancerne for, at dine sider vises i s√łgeresultaterne for relevante s√łgeforesp√łrgsler.

N√•r du implementerer intern linkstruktur, er det vigtigt at f√łlge nogle bedste praksis. For det f√łrste skal du bruge relevante ankertekster (teksten, der udg√łr hyperlinket) til at beskrive indholdet, som det linkes til. Undg√• at bruge generiske ankertekster som “klik her” eller “l√¶s mere”, da det ikke giver s√łgemaskinerne en klar forst√•else af, hvad det linkede indhold handler om.

For det andet skal du oprette en logisk og hierarkisk struktur med dine interne links. Dine vigtigste sider b√łr have flere interne links, da det sender et signal om, at de er centrale for dit hjemmeside. Samtidig b√łr mindre vigtige sider have f√¶rre interne links, men stadig v√¶re forbundet til det overordnede indhold. Dette hj√¶lper med at skabe en sammenh√¶ngende struktur og sikrer, at s√łgemaskinerne kan finde og indeksere alle dine vigtige sider.

Endelig kan du ogs√• bruge breadcrumbnavigation, der viser den hierarkiske sti af en side, for at hj√¶lpe brugerne med at navigere rundt p√• dit hjemmeside og forbedre s√łgemaskineoptimeringen. Breadcrumbnavigation g√łr det klart for brugerne, hvor de befinder sig p√• din hjemmeside i forhold til det overordnede indhold.

S√łgemaskineoptimering af dit indhold

Indholdet p√• din hjemmeside er det ALLERVIGTIGSTE hvis du skal opn√• gode resultater i s√łgemaskinerne. Du kan have styr p√• alt det tekniske, interne links, url-struktur og meget andet. Men hvis ikke du skriver noget om d√©t, du gerne vil findes p√•, s√• sker der ikke noget.

S√• i dette afsnit gennemg√•r vi kort principperne for s√łgemaskineoptimering af dit indhold. Der er ogs√• links til andre gode ressourcer, som skriver meget mere om dette emne.

Lav en s√łgeordsanalyse

S√łgeordsanalyse til WordPress

S√łgeordsanalysen er et vigtigt element, der handler om at identificere de s√łgeord og n√łgleord, som potentielle kunder bruger, n√•r de s√łger efter de produkter, tjenester eller ydelser, der er relateret til din virksomhed.

Ved at udf√łre en grundig s√łgeordsanalyse f√•r du indsigt i, hvilke s√łgeord og s√¶tningsstrukturer der er mest popul√¶re og relevante inden for din branche. Det kan hj√¶lpe dig til at optimere din hjemmeside og oprette m√•lrettet indhold, der svarer pr√¶cist til de foresp√łrgsler, som brugerne stiller i s√łgemaskinerne.

Det vil sige, hvis dine kunder s√łger efter “udplantning af tomater” og du er havecenter, s√• vil det v√¶re smart at du laver en artikel som netop hedder “Udplantning af tomater” og forklarer om alle de ting man skal v√¶re opm√¶rksom p√•, n√•r man skal dette.

Derudover kan s√łgeordsanalyse hj√¶lpe dig med at finde nye ideer til indhold og identificere muligheder for at m√•lrette specifikke m√•lgrupper eller segmenter. Ved at forst√•, hvilke ord og udtryk der bruges, kan du oprette indhold, der besvarer almindelige sp√łrgsm√•l eller behandler specifikke emner, som dine kunder s√łger efter. Dette kan hj√¶lpe med at √łge din trov√¶rdighed og autoritet inden for dit omr√•de og skabe et solidt fundament for din online tilstedev√¶relse.

L√¶s mere om S√łgeordsanalyse

Opret unikt kvalitetsindhold

S√łgemaskineoptimering kvalitetsindhold

N√•r du har fundet ud af, hvilke s√łgeord du gerne vil optimere din hjemmeside til, skal du s√łrge for at det er oprettet unikt indhold, som matcher disse s√łgeord.

Unikt og v√¶rdifuldt indhold er en afg√łrende faktor inden for WordPress s√łgemaskineoptimering. Kvalitetsindhold er ikke kun vigtigt for brugeroplevelsen, men spiller ogs√• en altafg√łrende rolle i at tiltr√¶kke organisk trafik og forbedre dine placeringer i s√łgeresultaterne.

Unikt indhold refererer til originalt indhold, der ikke findes andre steder p√• internettet. N√•r du opretter unikt indhold, skiller du dig ud fra m√¶ngden og undg√•r duplicate content-problemer (samme indhold flere steder), der kan p√•virke din placering i s√łgeresultaterne negativt. S√łgemaskiner v√¶rds√¶tter originalt indhold og har tendens til at prioritere det h√łjere end generisk indhold eller indhold der n√¶rmest blot er kopieret fra andre. Pas ogs√• p√• med at overs√¶tte en engelsk tekst til dansk uden at omskrive den.

V√¶rdifuldt indhold handler om at levere v√¶rdi og nyttig information til dine bes√łgende. N√•r du opretter indhold, der er relevant, informativt og engagerende, opbygger du tillid hos dine brugere og √łger chancerne for, at de vender tilbage til dig eller deler dit indhold med andre. V√¶rdifuldt indhold kan ogs√• tilskynde til naturlig linkbuilding og deling p√• sociale medier, hvilket ogs√• kan have en positiv indvirkning p√• dine placeringer p√• Google.

S√łrg for at dit indhold er omfattende, informativt og let at l√¶se. Brug klare overskrifter, underafsnit og punktlister for at g√łre indholdet let at skimme og forst√•. Inkluder relevante billeder, videoer eller infografikker for at forbedre brugeroplevelsen og g√łre indholdet mere engagerende.

Endeligt skal du regelm√¶ssigt opdatere og vedligeholde dit indhold. S√łgemaskinerne bel√łnner hjemmesider, der har friskt og opdateret indhold. Tilf√łj nye indl√¶g, opdater eksisterende indhold og fjern eventuelt for√¶ldet indhold for at holde hjemmesiden relevant og interessant for b√•de brugere og s√łgemaskiner.

Brug relevante s√łgeord i indholdet

S√łgeord i teksten

Brug af relevante s√łgeord i indholdet er afg√łrende for at optimere din hjemmesides synlighed i s√łgemaskinerne. N√•r du inkluderer n√łgleord og s√łgeord, som dine potentielle kunder bruger, signalerer du til s√łgemaskinerne, at dit indhold er relevant for deres s√łgeforesp√łrgsler.

For at bruge relevante s√łgeord effektivt i dit indhold skal du f√łrst udf√łre grundig s√łgeordsanalyse for at identificere de n√łgleord, som din m√•lgruppe s√łger efter.

N√•r du har identificeret relevante s√łgeord, skal du inkorporere dem naturligt i dit indhold. Det kan f.eks. v√¶re at inkludere s√łgeord i overskrifter, underoverskrifter, indledning og afsnit. V√¶r dog forsigtig med at undg√• overoptimering eller “keyword stuffing”, hvor s√łgeordene gentages for ofte eller p√• unaturlige m√•der. Dit indhold skal stadig v√¶re l√¶sevenligt og brugervenligt.

Foruden at inkludere s√łgeord i selve indholdet er det ogs√• vigtigt at optimere metadata. Meta-tags som titel og metabeskrivelse skal v√¶re informativ og indeholde relevante s√łgeord.

Husk, at s√łgeordsbrug skal v√¶re naturlig og kontekstuel. Dit prim√¶re fokus b√łr v√¶re at skabe v√¶rdifuldt og engagerende indhold for dine brugere, samtidig med at du bruger relevante s√łgeord p√• en meningsfuld m√•de. Ved at finde den rette balance mellem brugeroplevelse og s√łgemaskineoptimering kan du forbedre synligheden og tiltr√¶kke m√•lrettet kvalitetstrafik fra s√łgemaskinerne.

Optimér dine billeder og mediefiler

Billeder og medier kan have en betydelig indvirkning p√• din s√łgemaskineoptimering af din WordPress hjemmeside og derfor er det vigtigt at optimere dem korrekt.

N√•r det kommer til s√łgemaskineoptimering, spiller billeder en rolle i flere aspekter. For det f√łrste kan s√łgemaskiner ikke “se” billeder p√• samme m√•de som mennesker, s√• det er vigtigt at inkludere relevant tekstinformation i billedernes filnavne, alt-tekst og billedtitler. Dette hj√¶lper s√łgemaskinerne med at forst√•, hvad billedet handler om, og forbedrer chancerne for, at dine billeder vises i billeds√łgninger eller relaterede s√łgeresultater.

En anden vigtig del af billedoptimering er at komprimere billederne, s√• de ikke fylder for meget. Store filst√łrrelser kan resultere i langsommere indl√¶sningstider og p√•virke ydeevnen p√• din hjemmeside negativt. For en hurtig indl√¶sningstid er en afg√łrende faktor for b√•de brugeroplevelsen og s√łgemaskineoptimering og derfor er det vigtigt at reducere filst√łrrelsen p√• dine billeder.

Dette kan g√łres ved hj√¶lp af billedkomprimeringsv√¶rkt√łjer eller plugins, der reducerer filst√łrrelsen uden at miste synlig kvalitet. Ved at g√łre dette forbedrer du ikke kun brugeroplevelsen, men signalerer ogs√• s√łgemaskinerne, at dit website er hurtigt og effektivt.

Derudover er det vigtigt at sikre, at billederne er relevante for indholdet, de er indlejret i. Brug billeder, der er relateret til den kontekstuelle betydning af indholdet, og undg√• generiske billeder, der ikke tilf√łjer v√¶rdi. V√¶r ogs√• opm√¶rksom p√• billedopl√łsning og dimensioner for at undg√•, at billederne bliver besk√•ret eller str√¶kkes unaturligt p√• forskellige enheder og sk√¶rmst√łrrelser.

Intergrér med sociale medier

Ved at integrere sociale medier på hjemmeside kan du opnå flere fordele.

For det f√łrste giver det mulighed for √łget synlighed og eksponering af dit indhold. N√•r de bes√łgende kan dele dit indhold p√• sociale medieplatforme som Facebook, Twitter, LinkedIn og Instagram, √łger du chancerne for, at dit indhold n√•r ud til et bredere publikum. Det medf√łrer ofte √łget trafik til din hjemmeside og potentielt flere eksterne links, som begge er vigtige faktorer n√•r vi snakker om WordPress s√łgemaskineoptimering.

Sociale medier kan ogs√• p√•virke din s√łgemaskineoptimering gennem indirekte faktorer. N√•r dit indhold deles og engageres p√• sociale medier, kan det generere flere bes√łg, l√¶ngere sessionstid og lavere afvisningsprocent p√• dit website – alle disse faktorer har betydning for s√łgemaskinernes vurdering af dit websites kvalitet og relevans.

For at integrere dine sociale medier p√• din hjemmeside kan du tilf√łje sociale medieknapper, der tillader deling af indhold p√• forskellige platforme. Du kan ogs√• vise dine sociale medieprofiler p√• hjemmesiden, s√• dine bes√łgende kan f√łlge og interagere med dig p√• sociale medier. Det kan du bl.a. g√łre via dette plugin.

Valg af det rigtige WordPress-tema

Det er ikke helt lige meget hvilket tema du v√¶lger, hvis du vil arbejde med s√łgemaskineoptimering. N√•r vi anbefaler temaer til vores kunder, s√• er der tre ting vi kigger p√•:

  1. Layout og brugervenlighed
  2. Performance
  3. Teknisk opbygning

Layout og brugervenlighed

Brugervenligt layout gavner din WordPress s√łgemaskineoptimering

F√łrst og fremmest p√•virker valget af WordPress-tema direkte brugeroplevelsen. Et intuitivt og godt designet tema g√łr det nemt for dine bes√łgende at navigere rundt p√• hjemmeside, finde den √łnskede information og interagere med indholdet. Et responsivt tema, der tilpasser sig forskellige sk√¶rmst√łrrelser og enheder, sikrer ogs√• en god oplevelse for brugere, der bes√łger din hjemmeside fra mobilenheder.

Derudover skal du overveje tilpasningsevne og fleksibilitet. Et tema med omfattende tilpasningsmuligheder giver dig mulighed for at √¶ndre layout, farveskema, typografi og andre designelementer, s√• du kan skabe et unikt og personligt udtryk. Fleksibilitet er ogs√• vigtigt, da din hjemmesides behov kan √¶ndre sig over tid. Et tema med mulighed for tilf√łjelse af funktionalitet gennem plugins eller indbyggede udvidelser er afg√łrende for at tilpasse din hjemmeside til dine specifikke krav.

Grunden til at temaets layout er s√• vigtig er, at Google bl.a. kigger p√• hvor l√¶nge de bes√łgende er p√• din hjemmeside samt hvor meget de interagerer med dit indhold (det vil sige, hvor meget de klikker rundt p√• links og knapper). Du har sikkert selv pr√łvet at komme ind p√• en hjemmeside, hvor layoutet var forf√¶rdeligt… hvad skete der? Du gik ret hurtigt v√¶k.

S√• jo bedre dit tema er optimeret rent visuelt, jo mere tiltr√¶kker det dine bes√łgende og dermed ogs√• Google (og andre s√łgemaskiner).

Performance

Hastighedsoptimering af WordPress

Man kan k√łbe de vildste temaer for ca. 300 danske kroner – top l√¶kkert design og masser af fede funktioner. Udviklerne har b√•de s√łrget for at du kan bruge det som en business-hjemmeside, en webshop, en rejseblog, til dit fotostudie og mange andre ting.

Men det har en pris! Jo mere et tema kan, jo flere ressourcer kræver det.

Selvom f√¶rdige WordPress-temaer kan v√¶re praktiske og tidsbesparende, er det vigtigt at v√¶re opm√¶rksom p√•, at de nogle gange har en tendens til at v√¶re for “oppustede” og inkludere un√łdvendige funktioner og kode. Dette kan resultere i et tema, der har en overflod af funktioner, som du m√•ske aldrig bruger, og samtidig p√•virker din hjemmesides performance negativt.

Performance og hastighed er afg√łrende for s√łgemaskineoptimeringen af din WordPress side. S√łgemaskiner som Google prioriterer hjemmesider, der har hurtige indl√¶sningstider, da det skaber en bedre brugeroplevelse. Hvis din hjemmeside er alt for langsom til at indl√¶se, kan det f√łre til h√łjere afvisningsprocent (folk der g√•r tilbage til Google med det samme), f√¶rre sidevisninger og lavere rangering i s√łgeresultaterne.

Det er derfor vigtigt at du vælger et WordPress-tema, der er optimeret til hastighed og performance. Vi er selv store fans af GeneratePress, som har vist sig at være ét af de hurtigste temaer der findes på markedet. Det bruger vi f.eks. til vores QuickSite-koncept og her oplever vi, at siderne ofte scorer 99 ud af 100 point i diverse performancetests.

Hvis du har lyst til at pr√łve GeneratePress, s√• hiv fat i os – vi har en udviklerlicens og kan nemt ops√¶tte et testdom√¶ne til dig (kvit og frit).

Der er dog en afvejning mellem funktionalitet og performance. Mens du √łnsker et tema, der er hurtigt og effektivt, vil du stadig have mulighed for at tilpasse hjemmesiden til dit eget behov og inkludere de n√łdvendige funktioner – og m√•ske ogs√• endda have en builder, der kan g√łre det nemt at s√¶tte tingene p√¶nt p√•. I s√•danne tilf√¶lde kan det v√¶re en god id√© at overveje letv√¶gtstemaer eller temaer, der giver mulighed for selektiv aktivering af funktioner. Dette giver dig mulighed for at tilpasse hjemmesiden efter behov og undg√• at inkludere un√łdvendig funktionalitet, der kan sl√łve din side.

Teknisk opbygning

Selvom man f√łlger en guide til WordPress s√łgemaskineoptimering til punkt og prikke, kan man stadig risikere, at blive sat lys√•r tilbage pga. det WordPress tema man har valgt.

For der er en række tekniske faktorer, som man skal være opmærksom på:

Brug af H1-overskrifter: som vi tidligere nævnt så ser vi nogle temaer, som ikke kan finde ud af at give sidetitlen et H1-tag, som ellers er normalt. Det betyder at man enten selv skal indsætte dette eller have lavet koden om.

Responsivt design: det burde være common sense at man har et responsivt design Рmen tjek lige layoutet på dit kommende tema inden du vælger det.

Hastighedsoptimering: dette har vi netop lige afdækket i afsnittet herover men vi slår lige på det igen. Hastigheden på dit tema er en KÆMPE FAKTOR i dine bestræbelser på at nå til tops på Google!

SEO-optimeret kode: dette er ikke lige til at se med det blotte √łje men hvis du k√łrer det igennem nogle af de mange fine SEO-v√¶rkt√łjer der er (f.eks. Google’s eget Lighthouse/PageSpeed Insight) s√• f√•r du ofte et hint om hvilke kodem√¶ssige udfordringer der er.

Sikkerhed: du skal sikre dig, at dit kommende WordPress temaer er blevet opdateret fornylig, for ellers vil du kunne st√łde p√• sikkerhedsm√¶ssige udfordringer – det vil sige, at din hjemmeside kan blive hacket.

Kompabilitet med plugins: plugins er en central del af WordPress, uden dem kunne vi jo stort ikke f√• siden til at g√łre det vi gerne vil. Men der kan v√¶re udfordringer med diverse plugins og udvalgte temaer. Det er ofte ikke noget man kan tjekke inden man ops√¶tter sit tema og problemerne kan ogs√• f√łrst opst√• l√¶ngere ude i fremtiden. Men v√¶r opm√¶rksom p√• det og unders√łg evt. p√• nettet om der er nogle brugere, der har skrevet om dette (f.eks. i WordPress’ plugin-supportforum).

Valg af SEO plugin til WordPress

At anbefale et SEO-plugin til WordPress er lidt ligesom at sp√łrge hvilken pizza der er den bedste – det er n√¶sten at betragte som religion!

Men n√•r det kommer til at s√łgemaskineoptimere WordPress, s√• er det en rigtig god id√© at installeret et plugin, der kan hj√¶lpe dig med at implementere “best practice” og komme med tips til at forbedre din synlighed i s√łgeresultaterne.

Disse plugins tilf√łjer avancerede SEO-funktioner og v√¶rkt√łjer til dit WordPress-kontrolpanel og g√łr det lettere for dig at optimere dit indhold.

Her er nogle af de anbefalede SEO-plugins til WordPress:

Yoast SEO

Yoast SEO er et af de mest populære SEO-plugins til WordPress og også det vi selv bruger på alle de sider vi administrerer.

Det tilbyder en r√¶kke omfattende v√¶rkt√łjer til at optimere dine indl√¶g og sider, herunder analyse af s√łgeordsdensitet, meta-beskrivelser, XML-sitemaps, robots.txt og meget mere.

Pluginet giver ogs√• praktiske funktioner som snippet-preview, der viser, hvordan dit indhold vil se ud i s√łgeresultaterne.

I videoen her, kan du se vores gennemgang af netop Yoast SEO, hvor vi viser dig, hvordan du sætter det rigtigt op og får det maksimale ud af pluginet.

All in One SEO

All in One SEO er et andet popul√¶rt og kraftfuldt SEO-plugin til WordPress og det giver dig mulighed for (ligesom Yoast) at optimere dine indl√¶g og sider med meta-titler, meta-beskrivelser, s√łgeordsanalyse og XML-sitemapgenerering. Det underst√łtter ogs√• avancerede funktioner som kanoniske URL’er og sociale medieintegrationer.

Rank Math

Rank Math er et omfattende SEO-plugin med en bred vifte af funktioner til at optimere dit indhold. Det giver dig en masse avancerede SEO-analyser, XML-sitemaps, s√łgeordspositionssporing, Rich Snippets-underst√łttelse og meget mere.

Det er nok det mest avancerede SEO-plugin og √©t som mange SEO-folk sv√¶rger til – men Rank Math har ogs√• en brugervenlig gr√¶nseflade, der g√łr det nemt at optimere dit indhold, selv for nybegyndere.

Grundlæggende opsætning af SEO plugins

Du kan som udgangspunkt godt bare bruge “standardindstillingerne” p√• de fleste SEO-plugins, men hvis du vil v√¶re helt sikker p√• at f√• maksimalt udbytte ud af pluginet (og bidrage til at hele din side grundl√¶ggende optimeres), s√• er der fem ting, du skal g√łre:

  • Indstil meta-titler og meta-beskrivelser: Meta-titler og meta-beskrivelser er vigtige for at optimere dine indl√¶g og sider til s√łgemaskinerne. G√• ind i indstillingerne for dit SEO-plugin og s√łrg for at aktivere muligheden for automatisk genererede meta-titler og beskrivelser – s√• slipper du nemlig for at skulle ind og rette disse manuelt p√• alle sider og kan koncentrere dig om de sider, der har h√łj SEO-betydning.
  • Opret XML-sitemaps: XML-sitemaps hj√¶lper s√łgemaskiner med at indeksere din hjemmeside mere effektivt. Kontroller, om dit SEO-plugin har en funktion til at generere XML-sitemaps, og aktiver den. Derefter skal du indsende sitemap’et til Google via Google Search Console.
  • Aktiver canonical-tags: Canonical-tags er vigtige for at undg√• duplikeret indhold og lede s√łgemaskinerne til den foretrukne version af dine sider – f.eks. hvis du opretter mange identiske produkter eller ligende via en kopieringsfunktion. S√łrg for at aktivere canonical-tags i indstillingerne for dit SEO-plugin, s√• s√łgemaskinerne kan identificere den prim√¶re kilde til dit indhold og undg√• eventuelle problemer med duplikeret indhold.
  • Integrer Google Analytics og Search Console: For at f√• indsigt i din hjemmesides trafik og performance skal du integrere dit SEO-plugin med Google Analytics og Google Search Console. Dette giver dig adgang til vigtige data som s√łgeord, sidevisninger, bounce rate og mere. F√łlg instruktionerne i dit SEO-plugin for at konfigurere integrationen med disse v√¶rkt√łjer.
  • Tilpas s√łgeord og SEO-indstillinger: G√• igennem indstillingerne for dit SEO-plugin og tilpas eventuelle s√łgeord og SEO-indstillinger efter dine behov. Dette kan omfatte ting som s√łgeordsanalyse, URL-strukturer og mere. V√¶r opm√¶rksom p√• de anbefalede indstillinger fra pluginets udvikler eller s√łg r√•dgivning fra en SEO-ekspert for at optimere disse indstillinger korrekt.

Vigtigt når vi snakker om SEO plugins!

Det er ret vigtigt at sige, at blot fordi du har et SEO plugin og har f√•et en gr√łn lampe (eller hvad det p√•g√¶ldende v√¶rkt√łj bruger), s√• betyder det ikke at din hjemmeside flyver op p√• f√łrstepladsen allerede i morgen.

Disse SEO-v√¶rkt√łjer er opsat til at kontrollere efter nogle givne ting og summere det op i en samlet total. Det er lidt ligesom en quiz, hvor du skal svare ja eller nej p√• nogle sp√łrgsm√•l og til sidst f√•r at vide, hvor mange rigtige svar du havde.

Et SEO plugin kan f.eks. ikke fortælle dig om du har skrevet nok ord. Det fortæller dig typisk at du skal skrive 300 eller 500 ord Рmen måske er det slet ikke nok. Måske skriver dine konkurrenter 2.700 ord om det pågældende emne på deres hjemmeside og så rækker hverken 300 eller 500 ord.

S√• brug SEO plugins som en vejledning og guideline i din WordPress s√łgemaskineoptimering.

Teknisk s√łgemaskineoptimering i WordPress

Der er grundl√¶ggende ikke s√• meget du kan og skal optimere n√•r det kommer til den tekniske del. Her er WordPress ret godt s√łgemaskineoptimeret allerede.

Men der er nogle enkelte ting, som du skal være opmærksom på.

Hastighedsoptimering

Optimering af loadtime og hastighed er meget afg√łrende for at sikre en god brugeroplevelse og for at forbedre din hjemmesides placeringer p√• Google. N√•r det kommer til loadtime, handler det om at reducere den tid det tager for din hjemmeside at indl√¶se og vises fuldt ud for brugerne.

En hurtig loadtime hj√¶lper med at minimere ventetiden og √łger sandsynligheden for, at bes√łgende bliver p√• dit websted og udforsker dit indhold. Test evt. din egen loadtime p√• GTMetrix.

Her er nogle vigtige aspekter af optimering af loadtime og hastighed:

  1. Billedoptimering: Store billeder kan v√¶re en af ‚Äč‚Äčde st√łrste √•rsager til langsomme loadtider. Ved at optimere dine billeder kan du reducere filst√łrrelsen uden at g√• p√• kompromis med kvaliteten. Brug et billedoptimeringsv√¶rkt√łj eller plugin til at komprimere dine billeder, s√• de ikke fylder un√łdvendigt meget og for√•rsager langsommere indl√¶sning.
  2. Caching: Caching hj√¶lper med at reducere serverbelastningen og √łge loadtiden ved at gemme statiske versioner af dine sider eller indl√¶g. N√•r en bes√łgende anmoder om en side, serveres den hurtigt fra cachen i stedet for at generere siden fra bunden. Brug et caching-plugin til at implementere browsercaching, sidecaching og andre former for caching for at forbedre loadtiden. V√¶r dog opm√¶rksom p√•, at du af og til skal rydde cachen, f.eks. n√•r du har lavet nogle √¶ndringer p√• din hjemmeside (ellers vil du ofte opleve at de ikke er sl√•et igennem pga. cache).
  3. Optimering af kode: Optimering af din kode kan hj√¶lpe med at reducere loadtiden betydeligt. Fjern un√łdvendig eller ikke-brugt kode, minificer dine CSS- og JavaScript-filer, og kombiner dem, n√•r det er muligt. Brug af komprimeringsmetoder som gzip kan ogs√• hj√¶lpe med at reducere filst√łrrelsen og fremskynde indl√¶sningstiden.
    Vi ved godt at det er meget tekniske, men det har faktisk en ret stor effekt, s√• overvej at tage fat i en udvikler for at f√• hj√¶lp til dette…
  4. Hosting: V√¶lg en p√•lidelig og hurtig WordPress hosting, der tilbyder h√łj uptime og hurtige serverresponstider. En langsommere server kan have en direkte indvirkning p√• loadtiden for hjemmesiden. Alene ved at flytte kunderne til vores hostingsetup ser vi en 30-50% forbedring i loadtiden for en helt almindelig hjemmeside.
  5. Fjern un√łdvendige plugins og scripts: Har du plugins, som du installerede men alligevel aldrig fik brugt – eller et tracking script til en service du alligevel ikke bruger mere? Hvert plugin og script, du tilf√łjer til din WordPress hjemmeside, kan p√•virke loadtiden. Gennemg√• dine installerede plugins og fjern dem, du ikke l√¶ngere har brug for. V√¶lg ogs√• plugins, der er kendt for deres effektive kodning og minimale indvirkning p√• loadtiden.

SSL certifikat / HTTPS

Brugen af HTTPS og sikkerhedsoptimering spiller faktisk en v√¶sentlig rolle i s√łgemaskineoptimeringen af din WordPress hjemmeside.

HTTPS (Hypertext Transfer Protocol Secure) er en sikker version af HTTP-protokollen, der krypterer dataoverf√łrslen mellem brugere og webservere. Det vil sige at alle informationer der bliver sendt fra brugerens browser til din server, som udgangspunkt er bedre sikret. Det g√¶lder selvf√łlgelig kortoplysninger men ogs√• helt banale ting som data i kontaktformularer.

Her er de to meget gode grunde til, at du skal have styr på HTTPS:

  1. Tillid og trov√¶rdighed: N√•r din hjemmeside bruger HTTPS og har en sikkerhedscertifikat (et s√•kaldt SSL-certifikat), viser det et l√•se-ikon oppe i adresselinjen, hvilket signalerer til brugeren, at forbindelsen er sikker. Dette skaber tillid og giver brugerne en f√łlelse af, at deres data og oplysninger er beskyttet.
  2. SEO-fordele: S√łgemaskiner, is√¶r Google, har offentligt erkl√¶ret, at HTTPS er en rankingfaktor. Det betyder, at hjemmesider, der bruger HTTPS, kan f√• en lille fordel i s√łgemaskineresultaterne sammenlignet med websteder, der kun bruger HTTP.

For at implementere HTTPS p√• din skal du f√łrst erhverve dig et SSL-certifikat og installere det p√• din server. Derefter skal du konfigurere din hjemmeside til at bruge HTTPS ved hj√¶lp af plugins eller manuelle indstillinger. Der er ogs√• plugins, der hj√¶lper med at omdirigere alle HTTP-anmodninger til HTTPS for at sikre, at dit websted altid bruger den sikre forbindelse.

Du kan ogs√• bare v√¶lge vores hostingl√łsning, for der er der nemlig gratis SSL-certifikat inklusiv ops√¶tning!

Gennemgang af tekniske fejl og problemer

Tekniske fejl og problemer kan p√•virke din b√•de s√łgemaskineoptimering og sikkerhed. Men som almindelig WordPress bruger kan det v√¶re utrolig sv√¶rt at gennemskue om der er fejl og problemer p√• ens hjemmeside, for ofte er det ikke noget man lige ser med det blotte √łje.

Derfor er her er nogle gode (og gratis!) v√¶rkt√łjer, der kan hj√¶lpe dig med at identificere disse problemer:

  1. Google Search Console: Google Search Console er et gratis v√¶rkt√łj fra Google, der giver dig indblik i, hvordan din WordPress hjemmeside pr√¶sterer i s√łgeresultaterne. Men det giver ogs√• oplysninger om eventuelle tekniske fejl, crawl-fejl, problemer med mobilvenlighed og meget mere. Gennemgang af disse oplysninger kan hj√¶lpe dig med at finde fejl, der kan p√•virke din synlighed i s√łgemaskinerne.
  2. Google PageSpeed Insights: Google PageSpeed Insights analyserer dit websites hastighed og ydeevne. Det giver dig en vurdering af, hvor godt dit website pr√¶sterer p√• forskellige enheder og foresl√•r optimeringer, der kan forbedre loadtiderne. Dette v√¶rkt√łj kan hj√¶lpe dig med at identificere tekniske problemer, der p√•virker hastigheden og give dig ogs√• l√łsningsforslag til at forbedre den.
  3. GTmetrix: GTmetrix er et andet popul√¶rt v√¶rkt√łj til at analysere og overv√•ge din hjemmesides ydeevne. Det giver dig en detaljeret rapport om loadtider, sidest√łrrelse, caching, billedeoptimering og meget mere. GTmetrix identificerer ogs√• specifikke tekniske fejl og giver anbefalinger til, hvordan du kan l√łse dem.
  4. Screaming Frog SEO Spider: Screaming Frog SEO Spider er et v√¶rkt√łj til teknisk SEO-analyse. Det scanner din hjemmeside og identificerer tekniske problemer som d√łde links, fejlsidestatus, duplikeret indhold, manglende meta-tags, for mange H1 overskrifter og meget mere. Ved at analysere rapporterne fra dette v√¶rkt√łj kan du finde og l√łse tekniske fejl, der kan p√•virke din WordPress s√łgemaskineoptimering.
  5. Broken Link Checker: Broken Link Checker er et WordPress-plugin, der automatisk scanner dit webiste for d√łde links og meddeler dig om eventuelle brudte links. Det hj√¶lper dig med at opretholde et fejlfrit intern linkstruktur og undg√• d√•rlige brugeroplevelser (f.eks. ved at linke til sider, der ikke l√¶ngere findes) og SEO-nedgang p√• grund af √łdelagte links.

Disse fem v√¶rkt√łjer kan v√¶re uvurderlige, n√•r det kommer til at identificere og rette tekniske fejl og problemer p√• din WordPress-side.

Skulle du m√łde nogle fejl, som du ikke helt ved hvordan du skal l√łse, se benyt dig af vores tilbud om gratis WordPress support – s√• tager vi et kig p√• det.

Ekstern WordPress s√łgemaskineoptimering

N√•r du arbejder med WordPress s√łgemaskineoptimering er ekstern SEO en afg√łrende faktor. Mens den interne SEO fokuserer p√• at optimere indholdet og strukturen internt p√• din hjemmeside, handler ekstern SEO om at opbygge og styrke din online tilstedev√¶relse uden for din hjemmeside.

Ved at implementere effektive strategier for ekstern SEO kan du √łge trafikken, forbedre autoriteten og skabe en st√łrre indflydelse for din hjemmeside.

I dette afsnit vil vi udforske forskellige aspekter af ekstern SEO og de vigtigste teknikker og metoder, der kan hj√¶lpe dig med at n√• dine m√•l for s√łgemaskineoptimering og online succes. Vi kigger helt konket p√• to ting; linkbuilding og sociale medier, der begge kan bidrage til at styrke din WordPress hjemmesides synlighed og r√¶kkevidde.

Udvikling af en linkbuilding-strategi

Vi kommer desv√¶rre ikke uden om det! Links er en vigtig faktor i s√łgemaskiners algoritmer og anses for at v√¶re en m√•lestok for popularitet og trov√¶rdighed. En veludf√łrt linkbuilding-strategi kan hj√¶lpe dig med at √łge antallet af kvalitetslinks, der peger til din hjemmeside, hvilket kan resultere i en h√łjere placering i s√łgeresultaterne og √łget organisk trafik.

Her er nogle n√łglepunkter at overveje, n√•r du udvikler din linkbuilding-strategi:

  1. Identificer relevante kilder: Start med at identificere relevante og autoritative kilder inden for din niche eller branche. Dette kan omfatte blogs, nyhedswebsteder, online magasiner og foraer. Find ud af, hvor din m√•lgruppe er aktiv, og s√łg efter muligheder for at f√• links fra disse kilder.
  2. Opret kvalitetsindhold: Kvalitetsindhold er en vigtig foruds√¶tning for linkbuilding. Ved at skrive unikt, v√¶rdifuldt og delbart indhold kan du √łge chancerne for at tiltr√¶kke naturlige links (alts√• uden at du skal bede folk om at linke). Brug forskning, statistikker, infografikker eller dybdeg√•ende artikler til at tilbyde noget v√¶rdifuldt for dine bes√łgende og potentielle linkkilder.
  3. Udnyt dit netværk: Byg forbindelser og udnyt dit eksisterende netværk til linkbuilding. Dette kan omfatte samarbejde med andre bloggere eller virksomhedsejere inden for din branche og udveksling af gæsteindlæg eller gensidig linkudveksling. Vær dog forsigtig med at overholde Googles retningslinjer for linkudveksling og undgå spammetoder.
  4. Brug sociale medier: Sociale medier kan v√¶re en v√¶rdifuld kilde til linkbuilding. Del dit indhold p√• relevante sociale platforme og engag√©r med dit publikum. Dette kan √łge chancerne for at f√• links, n√•r dit indhold deles af andre brugere eller omtales i relevante diskussioner og samfund.
  5. Online PR og pressemeddelelser: Udnyt online PR og pressemeddelelser til at √łge synligheden af din virksomhed og opn√• links fra relevante nyhedssites eller online magasiner. Udsend pressemeddelelser om nye produkter, begivenheder eller v√¶rdifuld viden og s√łrg for at inkludere links til din hjemmeside.
  6. G√¶steblogindl√¶g: G√¶steblogging er en effektiv metode til at opn√• kvalitetslinks fra andre trov√¶rdige hjemmesider. Find blogs eller hjemmesider inden for din niche, der tillader g√¶steindl√¶g og tilbyd at bidrage med relevant og v√¶rdifuldt indhold. Det giver dig mulighed for at n√• ud til en bredere m√•lgruppe og opbygge links til din hjemmeside, for det f√•r man ofte i den s√•kaldte “Author box” hvor den p√•g√¶ldende hjemmeside giver dig mulighed for at skrive en kort pr√¶sentation af dig, som forfatter. Eller, hvis det er tilladt, links direkte i teksten tilbage til din egen hjemmeside.

Har du brug for mere viden, så kan du læse mere om linkbuilding her.

Brug af sociale medier

Sociale medier har faktisk en stor indflydelse p√• deling af indhold, hvilket kan bidrage til √łget synlighed, trafik og autoritet.

Google ser nemlig positivt på, når der bliver delt links til dit website på sociale medier af flere grunde. Her er nogle af de faktorer, der bl.a. spiller ind:

  1. Indikation p√• popularitet: N√•r dine links bliver delt p√• sociale medier, kan det v√¶re en indikator for popularitet og interesse blandt brugerne. N√•r indholdet deles bredt, signalerer det, at det er v√¶rdifuldt, relevant og engagerende. Google bruger disse signaler til at evaluere og vurdere populariteten af din hjemmeside, hvilket kan have en positiv indvirkning p√• din placering i s√łgeresultaterne.
  2. √ėget synlighed og r√¶kkevidde: N√•r dit indhold deles p√• sociale medier, kan det n√• ud til en bredere m√•lgruppe. Dette kan resultere i √łget synlighed og r√¶kkevidde for din hjemmeside og dets indhold. N√•r flere mennesker ser og interagerer med dit indhold, √łger det sandsynligheden for, at flere relevante websteder ogs√• vil linke til det. Disse naturlige links fra eksterne kilder kan styrke din autoritet og have en positiv indvirkning p√• din WordPress s√łgemaskineoptimering.
  3. Engagement og brugerinteraktion: Sociale medier er et sted, hvor brugere aktivt engagerer sig, deler og diskuterer indhold. N√•r dit indhold bliver delt, kan det generere likes, kommentarer og delinger, hvilket signalerer, at det er v√¶rd at besk√¶ftige sig med. Google ser p√• brugerinteraktion og engagement som et tegn p√• kvalitetsindhold, der fortjener en bedre placering i s√łgeresultaterne.
  4. Hurtigere indeksering: N√•r dit indhold bliver delt p√• sociale medier, kan det hj√¶lpe med at fremskynde indekseringsprocessen for din hjemmeside. For n√•r s√łgemaskine-robotterne ser links til din hjemmeside p√• sociale medier, kan de nemt f√łlge disse links og indeksere dit indhold hurtigere. Dette betyder, at dit indhold kan vises i s√łgeresultaterne hurtigere og give dig en konkurrencem√¶ssig fordel.

Det er vigtigt at bem√¶rke, at selvom deling af links p√• sociale medier kan have en positiv indvirkning p√• din synlighed og SEO, er det stadig vigtigt at fokusere p√• kvaliteten af indholdet og brugerinteraktionen. √Ügte delinger og engagement er mere v√¶rdifulde end blot overfladiske delinger. Det er ogs√• vigtigt at overholde retningslinjerne for linkdeling og undg√• spammetoder, da dette kan have negative konsekvenser for din SEO og, ikke mindst, omd√łmme p√• de sociale medier.

Vedligeholdelse af din WordPress s√łgemaskineoptimering


Nu har vi v√¶ret igennem en r√¶kke elementer, som alle kan v√¶re med til at forbedre din WordPress s√łgemaskineoptimering. Men det er ikke nok at kigge p√• dette √©n gang og s√• glemme alt om det. For at opretholde og forbedre din WordPress-hjemmesides s√łgemaskineoptimering er det vigtigt at udf√łre kontinuerlig overv√•gning og l√łbende forbedringer.

Ved at implementere en proaktiv tilgang kan du sikre, at din hjemmeside forbliver optimeret og konkurrencedygtigt i s√łgemaskineresultaterne. Her er nogle vigtige skridt, du kan tage for at kontinuerligt overv√•ge og forbedre din WordPress SEO:

Brug af webanalysev√¶rkt√łjer til at spore trafik og ydeevne

Et v√¶rkt√łjer som Google Analytics kan give dybdeg√•ende indsigt i trafikken p√• dit websted. Du kan spore antallet af bes√łgende, deres adf√¶rd, bes√łgstider, konverteringsrater og meget mere. Ved at analysere disse data kan du identificere styrker og svagheder p√• din hjemmeside og tr√¶ffe beslutninger om, hvor du skal fokusere dine SEO-bestr√¶belser.

Identifikation af s√łgeordsm√¶ssige muligheder og konkurrencem√¶ssige udfordringer

Gennem l√łbende s√łgeordsanalyse kan du identificere nye s√łgeordsmuligheder og konkurrencedygtige udfordringer. Ved at overv√•ge √¶ndringer i s√łgeordsdynamikken kan du tilpasse din indholdsstrategi og optimere dine sider for relevante s√łgetermer. Dette vil hj√¶lpe dig med at holde trit med √¶ndringer i s√łgemaskinealgoritmer og forblive konkurrencedygtig i din branche.

Du kan bl.a. bruge et simpelt v√¶rkt√łj som Serpbot, til at overv√•ge dine (og evt. dine konkurrenters) placeringer i s√łgemaskinerne.

L√łbende opdatering og vedligeholdelse af indhold og tekniske aspekter

Regelm√¶ssig opdatering og vedligeholdelse af indholdet p√• din hjemmeside er afg√łrende for din WordPress s√łgemaskineoptimering.

Tilbyd regelm√¶ssigt nyt og v√¶rdifuldt indhold til dine brugere og hold eksisterende indhold opdateret. Det viser s√łgemaskinerne, at din hjemmeside er aktivt og relevant. Samtidig skal du s√łrge for at l√łse eventuelle tekniske problemer, der kan p√•virke din ydeevne og brugeroplevelse. Hold dit WordPress-tema og plugins opdateret, ret eventuelle d√łde links, og l√łs problemer med loadtid og mobilenhedsoptimering.

Lige netop disse ting er alle noget, som vi s√łrger for i vores WordPress Serviceaftale.

Optimering af metadata og interne links

Metadata, s√•som meta-titler og meta-beskrivelser, spiller en vigtig rolle i WordPress SEO. L√łbende gennemgang og optimering af metadata for dine sider kan hj√¶lpe med at forbedre deres synlighed i s√łgeresultaterne.

Desuden er intern linkstruktur vigtig for b√•de brugeroplevelse og s√łgemaskineoptimering. S√łrg for, at dine interne links er relevante og hj√¶lper brugerne med at navigere p√• din hjemmeside.

Responsivt design og mobilenhedsoptimering

I en mobil-domineret verden er det afg√łrende at have et responsivt webdesign og sikre, at dit website er mobiloptimeret. Mange brugere bes√łger websites via deres mobile enheder (specielt hvis de kommer fra sociale medier) og s√łgemaskinerne prioriterer ogs√• mobilvenlige hjemmesider.

L√łbende test og optimering af din hjemmesides responsivitet og mobilenhedsoptimering vil hj√¶lpe dig med at forbedre brugeroplevelsen og placeringen i s√łgeresultaterne. Tjek evt. Google Search Console, som ogs√• l√łbende tester din hjemmeside for dette.

Overvågning af konkurrenter og tilpasning af strategi

Hold √łje med dine konkurrenters SEO-praksis og pr√¶stationer. Gennem regelm√¶ssig konkurrentanalyse kan du identificere nye muligheder og justere din egen strategi. Se p√• deres s√łgeordsbrug, indholdsstrategi, backlink-profil og sociale medieaktiviteter. Dette kan give dig v√¶rdifulde indsigter, der kan hj√¶lpe dig med at differentiere din hjemmeside og forblive konkurrencedygtig.

WordPress s√łgemaskineoptimering kr√¶ver handling og vedligeholdelse

S√• kom vi igennem dette blogindl√¶g… nok det l√¶ngste vi nogensiden har skrevet, men det skyldes at s√łgemaskineoptimering af WordPress hjemmesider er et vigtigt emne og noget, som man absolut skal bruge tid p√•.

Det er vigtigt at huske, at implementering af disse principper og teknikker ikke sker med det samme – det tror vi heller ikke p√• at du kan n√• p√• en enkelt dag. S√łgemaskineoptimering er en l√łbende proces, der kr√¶ver vedholdenhed og konstant opm√¶rksomhed. Det er n√łdvendigt at overv√•ge og justere din tilgang over tid for at opn√• synlighed og succes.

Derfor opfordrer vi dig til at tage handling. Implementer de principper og teknikker, som du finder mest anvendelige, p√• din egen hjemmeside. Gennemg√• din hjemmeside og sikr dig, at du har styr p√• dine overskrifter, korrekturl√¶s din URL-struktur, opret en effektiv intern linkstruktur og brug relevante s√łgeord i dit indhold. Opret unikt og v√¶rdifuldt indhold, optimer dine billeder og del dit indhold p√• sociale medier for at √łge din synlighed.

Husk, at SEO-arbejde er en vedvarende indsats. Forts√¶t med at overv√•ge og forbedre din WordPress-hjemmeside med regelm√¶ssig s√łgeordsanalyse, opdatering af indhold og tekniske aspekter, samt overv√•gning af din linkprofil. Ved at forblive engageret i SEO-processen kan du opn√• bedre placeringer i s√łgeresultaterne og √łget organisk trafik.

S√• g√• i gang med at implementere disse principper p√• din egen hjemmeside og arbejd m√•lrettet med at forbedre din WordPress s√łgemaskineoptimering. Ved at investere tid og ressourcer i SEO kan du styrke din online tilstedev√¶relse, n√• ud til dit publikum og opn√• b√¶redygtig succes p√• nettet.

Rigtig god forn√łjelse – og tak fordi du l√¶ste med helt herned til ūüôā

WordPress support - uden begrænsninger!

Få support

Opret en supportsag

Blog

Kontakt os

Websitecare ApS
Nordre Borrelyngvej 3
3770 Allinge

+45 53 76 04 52

CVR. 43749889