WordPress backup
– den komplette guide til en valid backup

En valid backup er din sikkerhed for, at du kan genskabe din WordPress hjemmeside, hvis den skulle gå ned eller blive hacket.

I denne guide viser vi dig:

  1. Hvorfor du ikke kan nøjes med den backup dit hostingfirma tager
  2. Hvordan du tager en backup af din WordPress hjemmeside.
  3. Hvordan du sikrer dig at du har en valid backup (altså én der kan bruges til noget).

Hvorfor skal du tage en WordPress backup?

Der er en overvejende sandsynlighed for at der allerede er taget backup af din WordPress hjemmeside, for alle hostingselskaber tager backup!

Men grunden til at du skal lave din egen backup er, at du skal være 100% sikker på at mindst én backup virker. Hvis den backup dit hostingselskab tager af en eller anden grund ikke virker, så er du på spanden.

Hvor mange backups skal du have

Der er rigtig mange meninger om, hvor mange backups du skal have. Langt de fleste anbefaler faktisk at man har tre forskellige backup – og det nytter ikke at du har tre backup på den samme server, for hvis serveren går ned, har du ingen backup.

Så vores anbefaling er:

  • Første backup skal ligge der hvor du har din WordPress hosting.
  • Anden backup skal ligge hos dig selv (f.eks. på Google Drive)
  • Tredje backup skal ligge ude i byen – f.eks. via vores WordPress Serviceaftale.

Det er vigtigt at disse tre placeringer ikke er samme sted. Hvis du har to Google Drive konti, så giver det dig ikke to placeringer, da de vil ligge i samme datacenter (formentlig). Helt pessimistisk: hvis den ene server brænder, så gør den anden nok også.

Hvor ofte skal du lave en backup?

Dét spørgsmål afstedføder straks et modspørgsmål: hvor vigtig er din hjemmeside – og hvor ofte ændrer noget på din hjemmeside.

Herunder er vores anbefalinger til hyppigheden af dine backups.

Ugentlige backups

Hvis din side “aldrig” får nyt indhold eller det sker meget sjældent, så er vores anbefaling at du laver en ugentlig backup af din hjemmeside og gemmer op til de seneste 52 backups. Det vil sige at du får et års backup filer, som du kan gå tilbage i. Det afhænger selvfølgelig også af hvor du gemmer dine backups og hvad dit budget til det er, for det kan hurtigt give en stor mængde data, som gør at din Dropbox eller Google Drive bliver fyldt.

Nogen vil påstår at ugentlige backups slet ikke er backups, men her er vores holdning, at hvis der ingen ændringer er generelt på din side, så er der ingen grund til at lave daglige backups som indeholder det samme hver gang.

Daglige backups

Hvis din side ændre sig bare en gang om måneden, hvilket de fleste gør pga. plugin opdateringer, så bør du have en daglig backup. Den gemmer i så lang tid du overhoved kan. Personligt gemmer vi vores egne backups i op til et år og for vores kunder bliver der gemt backup for op til et år. Dog kan vi kun garantere at der er 100% valide backups 20 dage bagud i tid.

Backup hver 12. time

Backup hver 12. time eller oftere anbefales kun til store sider med meget trafik og hvor der kommer nyt indhold hele tiden. Det kan være forums, webshops og lignende. Det vil dog oftest kun være nødvendigt at lave hyppige backups af databasen (og ikke filerne), da filerne i mange filtælde ikke ændre sig, når man har sådan nogle sider.

Sådan lave du en WordPress backup

For at tage en backup af din WordPress hjemmeside, skal du installere et plugin, som kan tage din backup.

Vi anbefaler at du bruger pluginet UpdraftPlus til at opsætte en backup af din hjemmeside.

I denne video viser Kim dig, hvordan du nemt kan opsætte en backup:

Sådan sikrer du at du har en valid backup

Når du har opsat din backup er dit arbejde ikke færdigt. Det er nemlig vigtigt at sikre dig at din backup faktisk også kan bruges. Dét kan du se et eksempel på herunder.

I eksemplet her, er det backups af filer vi ser på og de er lavet med et WordPress plugin, som laver mange små filer (såkaldte parts) indtil den har en backup af alle filer. Disse gemmer den så på en ekstern placering væk fra siden, så backuppen ikke ligger samme sted som siden, i tilfælde af hele serveren ikke længere er tilgængelig af forskellige årsager.

Et eksempel på et nedbrud, der virkelig var slemt, er fra et datacenter i Frankrig i 2021.

Hvor ofte skal du tjekke at dine backups virker

Det afhænger af hvor sikker du gerne vil være på at din backup er valid. Du kan reelt tjekke det hver eneste dag men vi anbefaler at du på en tilfældig backup, én gang om måneden. Her ser du blot efter om den ser korrekt ud – du behøver ikke forsøge at gendanne den, bare kig på filerne og se om det ser korrekt ud, som beskrevet herunder.

Trin 1 – Ser dine filer korrekte ud

Wordpress backup filer i zip fil

Hvordan filerne skal se ud, afhænger helt af den måde, du laver backups på. I vores eksempel her skal der være filer der starter med backup-files.part og så nummer 1 til X antal filer der nu en gang skal være, og så slutter den på .zip. Så første backup fil (af filbackup’en) skal se sådan her ud: backup-files.part1.zip

Jo flere filer siden har desto flere partX filer vil der så være. Det skyldes at backupsystemmet (i dette tilfælde UpdraftPlus) er begrænset et til antal filer og/eller størrelse per fil, inden den begynder at lave næste fil.

Det er lavet på denne måde for at undgå at serveren mangler ressourcer under backupprocessen og ikke skal bygge en kæmpe fil op én gang. Mindre filer bruger mindre ressourcer og har langt større sandsynlighed for at blive korrekt lavet.

Udover alle partX-filerne, skal også være en fil der hedder “partend” (altså backup-files.partend.zip). Dette er den sidste fil, der er blevet dannet og indeholder de sidste filer fra din backup. Derfor er denne ofte også meget mindre end de andre filer.

Så når du tjekker din backup, skal du mindst have to filer – Part1 og partend – og så et antal filer derimellem, alt efter hvor stor din side er.

Det næste vi kigger på er filstørrelserne. De skal alle være forskellige og i vores tilfælde ser vi dem i KB (kilobyte) og vi forventer ikke at se filer under 1.000 KB (eller 1 MB). Denne viden er noget man lærer, når man forsøger at gendanne backups.

Trin 2 – Kan du udpakke dine backups

Udpakning af WordPress backup
7zip udpakker backup filer fra WordPress

Det næste du skal gøre er, at sikre at filerne også virker.

I vores tilfælde er det zip-filer (komprimerede filer) og vi skal derfor forsøge at pakke dem ud i en mappe. Det kan man enten gøre via Windows Zip funktionen eller med prorammer som 7zip. Virker det ene ikke, kan det være nødvendigt at forsøge med det andet.

Når dine filer pakkes ud, så vil systemet læse dem alle og hvis der er en fatal fejl, vil den fejle når den skal pakke dine komprimerede filer ud, hvilket kan betyde at backuppen ikke virker.

For kan du ikke manuelt pakke dine filer ud, så er der også en risiko for at systemet heller ikke kan, når det skal indlæse din backup.

Trin 3 – Ser filerne også korrekte ud når de er pakket ud

Når du har pakket dine filer ud, så er det tid til at tjekke det om det så også ser korrekt ud.

Her er det vigtigt at have kendskab til det, der laves backup af. Hvis det er WordPress så skal du vide hvordan WordPress fil strukturen er bygget op, så du kan genkende problemer med strukturen.

Filernes størrelse burde være korrekte, da du har tjekket det tidligere, men se lige en ekstra gang på nogle stykker af dem. Hvis alle er 1 KB, så er der noget galt, men det er ikke unormalt at se filer i små størrelser når det er WordPress, de skal bare ikke alle være 1 KB.

Trin 4 – Kan du gendanne dine backups

Til sidst skal du se, om du faktisk kan bruge filerne ved at gendanne dem. Det kan du gøre ved at oprette et testmiljø og gendanne dem der, eller gendanne dem direkte på din aktive WordPress-side (dét anbefaler vi dog ikke, medmindre at du rent faktisk skal gendanne din side).

Dette trin skal du ikke nødvendigvis gøre hver måned, men det er vigtigt at have forsøgt det på et tidspunkt, for at se om dine backups faktisk virker.

Om du forsøger backuppen på dine egen maskine ved at installere server programmer til det eller bruger et webhotel du har lejet et sted, er lige meget. Virker backuppen det ene sted så bør den også virke det andet sted.

WordPress support - uden begrænsninger!

Kontakt os

Websitecare
Nordre Borrelyngvej 3
3770 Allinge

+45 50 30 39 33

CVR. 30747372